Utstillingen Playing with fire: Edmund de Waal og Axel Salto er et resultat av et internasjonalt samarbeid mellom den engelske kunstneren Edmund de Waal, Kunstsilo og CLAY Keramikmuseum i Danmark. Til utstillingen skaper Edmund de Waal en installasjon med utgangspunkt i to vesentlige Salto-samlinger: Tangen-samlingen og Royal Copenhagen samlingen på CLAY. I installasjonen reflekterer de Waal over Salto sin betydning og verkenes tidløshet.
Anmeldelse i FVN: Et brennende vennskap.
"Slike mestermøter kan lett bli helteportretter. Men heldigvis handler utstillingen i stedet om lek, utforskning, og et genuint faglig fellesskap på tvers av to generasjoner." Les hele anmeldelsen av Frida Forsgren
Edmund de Waal
Edmund de Waal er en britisk kunstner og forfatter, kjent for sitt arbeid med keramikk og sine litterære verk, blant annet prisbelønte "The Hare with Amber Eyes" (2010). Kunstneren De Waal er spesielt anerkjent for sine subtile og delikate keramiske installasjoner som har vært stilt ut over hele verden. Han kombinerer ofte sitt kunstnerskap med en dyp forståelse av historie og kultur, og hans verk reflekterer gjerne minner, arv og menneskelige forbindelser.
“Vi er veldig glade for å introdusere den britiske kunstneren og forfatteren Edmund de Waal for et norsk publikum. Utstillingen viser en dialog mellom de Waal og den danske keramikkmesteren Axel Salto. Samtalen føres på tvers av tid og rom og er ledet av de Waal, som løfter frem både likheter og kontraster i hvert av deres kunstnerskap. Felles for de begge er materiale de jobber med, leiren, men også tekst”
Møtet mellom Edmund de Waal og Axel Salto går på tvers av tid, og med de Waal som kurator er målet å få frem nye sider av Saltos kunst. Tekst og ord spiller en sentral rolle i utstillingen, samtidig som Saltos mindre viste tegninger, bokillustrasjoner, tapeter og grafikk vises frem side om side med hans kraftfulle keramikk.
Utstillingen Playing with fire: Edmund de Waal og Axel Salto vises i Kunstsilo har utstillingsåpning 26. september og står til 2. mars 2025.
Utstillingen har vandret fra CLAY til Kunstsilo, og går i 2025 videre til England og kunstmuseet The Hepworth Wakefield i Yorkshire. I forbindelse med utstillingen lanseres en rikt illustrert bok på Forlaget Press. Boken inneholder et nytt essay fra Edmund de Waal, som utforsker begrepet metamorfose og sammensmeltningen av ord og leire. Boken rommer også kurator og forfatter Sanne Flyvbjergs essay A singing world, a place of fire, samt hennes samtale med Edmund de Waal i hans studio i London. En samtale om krukker, ord og reiser. Ikke minst, inneholder boken en rekke utdrag fra Axel Saltos omfattende forfatterskap.
Axel Salto
Axel Salto (1889–1961) var en dansk keramiker og billedhugger kjent for sine organiske og abstrakte former. Han begynte karrieren som kunstner på 1920-tallet og ble en sentral figur innen dansk keramikk. Salto var inspirert av naturens kraft og metamorfoser - der noe gjennomgår en forvandling eller transformasjon - og han utviklet en helt egen teknikk for å lage glaserte overflater med intrikat og kraftfull tekstur.
“Axel Salto er en av de største kunstnerne i det tjuende århundre. Han skapte en unik form av keramiske arbeider som fortsetter å fascinere meg. Hans skulpturer ser ut som de er midt i en forvandling. Glasurene unnfanges ved smeltepunktet, og vasene svulmer opp som om de er i ferd med å sprekke.”