Geometrisk abstraksjon
Fra 1950-tallet får den abstrakte kunsten endelig aksept i de nordiske landene. Etter en hard mottagelse jobber stadig flere kunstnere i det abstrakte formspråket. Under modernismens utvikling tar abstraksjonen nye former; fra det abstraherte, med gjenkjennelige figurative elementer, til det mer konkrete, og etter hvert mot optisk abstraksjon fra 1960-tallet. Opprinnelig lå det en påstand om at slike bilder viser en helt ny visuell verden – et slags formspråk som er helt ukjent for oss - og på den måten ble kunstneren en slags «skapergud». Når motivene renses for gjenkjennelige elementer, står vi igjen med generelle verdier, som former og farger. Til tross for dette vil vi alltid søke etter en form for logikk i motivet; kjegleformer som ligner roperter eller lyskjegler, firkanter som ligner fabrikkpiper eller hus, sirkler som ligner hoder eller blomster.
Formfamilier
Begrepet «formfamilie» passer på grupperinger av mye moderne kunst, ikke minst i moderne studiokeramikk, eller når kunstnere jobber i serier. I denne delen av utstillingen kan du se arbeider av fire keramikere som utforsker ulike variasjoner av grunnformer og tradisjonelle keramiske former som vaser, krukker og boller. Keramikerne har hver sin tydelige signatur, men det er allikevel spor av variasjon innen hver gruppe. Både profil, volum og overflatekarakter rendyrker en moderne, enkel skjønnhetsfølelse, som kan nytes uten hensyn til praktisk bruk.
Kvalitetskeramikk spilte en stor rolle i den moderne designbevegelsen og hadde som mål å forskjønne hverdagen for moderne mennesker som var utsatt for kjøpepress av simple og billige bruks- og dekorgjenstander. Bildene på veggene viser kunstnere som arbeider i serier, og dermed skaper hver sin formfamilie. Vi ser hvordan de ulike seriene rendyrker et fenomen som rytme, virvelbevegelse, ornament, silhuett, beholder og variasjoner over et motiv eller en skikkelse.
Teksten under en en generell omtale av utstillingen i sin helhet.
Om Nordiske lidenskaper
Vi ønsker velkommen til den aller første utstillingen i vår unike og totalrenoverte silo. Kunstsilo disponerer Tangen-samlingen som består av over 5.500 verk samlet over 25 år av Nicolai Tangen. Nordiske lidenskaper presenterer rikdommen i Tangen-samlingen. Utstillingen viser variasjon og bredde gjennom representative verk som vitner om den moderne kunstens gjennomslag i de fem nordiske landene.
I Nordiske lidenskaper vises den hittil største presentasjonen av Tangen-samlingen under samme tak. Over 600 verk fra samlingen vises frem gjennom utstillingsperioden, og utstillingen, som er kuratert av Åsmund Thorkildsen, tar oss med på en mangfoldig reise gjennom den nordiske kunsten på 1900-tallet.
Hvordan påvirkes kunsten av samfunnet og livene vi lever?
Nordisk modernisme viser til den kunstneriske bevegelsen som blomstret i Norden gjennom det 20. århundre.
I en tid preget av store endringer innen kunst, kultur og samfunn ble nordiske kunstnere påvirket av strømninger fra hele verden. Kunstnerne utforsket ofte spenningsfeltet mellom det moderne storbylivet, og det tradisjonelle og stabile livet hjemme i Norden.
Lengselen ut og veien tilbake
For den moderne kunstneren på 1900-tallet var lidenskap en stor drivkraft. De levde i en verden i stor endring. Utforskertrang og behovet for utvikling førte nordiske kunstnere ut i verden under modernismen. Opplevelser og erfaringer kom til uttrykk gjennom kunsten. I pulserende storbyer som Berlin, München, Paris, London og New York kom de i kontakt med den moderne kunstens form og innhold. Samtidig med lengselen ut oppstår også undring over egen eksistens og tilhørighet, der kunstnerne søker tilbake til det tradisjonelle og stabile dagliglivet hjemme i Norden.
Interessen for ny teknologi og politikk sammen med store spørsmål om menneskets og kunstens tilhørighet i den nye verden, var sentrale tema for modernismens kunstnere - og oppleves kanskje like relevant i dag?
“Det er vanskelig å sette fingeren på hvorfor, men jeg liker det universelle abstrakte språket. Det forteller deg ikke hva du ser på, eller er ment å forstå, men utfordrer deg i stedet til å tenke og føle. ”
“Den norske samlingen er selvsagt toneangivende når det gjelder antall kunstverk, men både den svenske, finske og danske samlingen har en representasjon som mangler sidestykke i museumssamlinger i Norden. Kristiansand er heldige som får vise frem verdens fremste samling av nordisk kunst i Kunstsilo.”
Kunstsilo åpnet 11. mai 2024, og Nordiske lidenskaper er Kunstsilos åpningsutstilling.
Utstillingen er kuratert av Åsmund Thorkildsen, en anerkjent norsk museumsleder, kurator og forfatter med bakgrunn fra Kunstnernes Hus, og tidligere direktør for hhv. Astrup Fearnley Museet for Moderne Kunst og Drammens Museum for Kunst og Kultur.
Hvor lenge står utstillingen?
Utstillingen står i utgangspunktet i tre etasjer og hver etasje monteres ned til ulike tidspunkt. Siste dato for å oppleve utstillingen i sin helhet var søndag 25.august. TIVOLI i S-Lab står til og med 3. november.
2. etasje:
Siste sjanse for å se hele 2. etasje er 30.desember 2024. Da tar halvparten av etasjen ned, for å gjøre plass til Mette Tronvolls utstilling Tid. Resten av Nordiske lidenskaper i 2. etasje står til og med onsdag 22. januar.
4. etasje
Halvparten tas ned 3. november 2024, for å gjøre plass til Sparebanken Sør Kunstnerpris. Resten av etasjen blir stående til 20. april 2025.