“Kubisten avstår ikke fra motiv, men ser det på en annen måte” - Birger Carlstedt
Birger Carlstedt blir regnet som en av de mest betydningsfulle finske modernistene, og en av pionerene innen den abstrakte kunsten i Finland.Som så mange andre i sin generasjon ble han først introdusert og skolert i det figurative uttrykket, men han ble tidlig kjent med det abstrakte non-figurative uttrykket gjennom opphold i Paris. Han var en av de første finske malerne som lot seg inspirere av konkretismen, og utarbeidet tidlig et eget uttrykk hvor han sammenføyde en kubistisk stil med det konkrete.
På 30-tallet benyttetCarlstedt seg avden analytiskekubismens metode, hvor han hvor han brukte stillebenet som motiv og spaltet opp billedflaten gjennom å benytte seg av et pluralistisk perspektiv. Om sin kubistiske arbeidsmetode sa Birger Carlstedt at kubisten ikke rent avstår fra motiv, men ser det på en annen måte.I stedet for å avbilde stillebenet rett forfra benyttet han seg av det han kalte en minnesdimensjon, hvor han i samme maleri gjenga stillebenet sett fra ulike vinkler, som en simultant sett virkelighet.
Selv om hans malerier på 40-tallet hadde spor av synlige figurative motiver så han på sine verk som non-figurative, og mente de ble til på samme måte som musikk ble til. Det viktige i verket var altså ikke hva som ble avbildet, men hvordan. Han var svært opptatt av moderne musikk, spesielt Ernst Pingoud, og sammenlignet måten han bygde opp sine malerier med hvordan en musiker komponerer et musikkstykke av klanger og tonearter.
Utstillingen er kuratert av kurator Timo Valjakka (FI), og organisert i samarbeid med museeet Amos REX i Helsinki.