Utstillingen kombinerer Marpi Studios verk The Northern Ocean Series med Sissel Marie Tonn's The Sentinel Self, og tar publikum med på en reise dypt inn i havets indre liv og de utfordringene det står overfor.
I The Northern Ocean Series inviteres publikum til et digitalt og interaktivt univers fylt med futuristiske og organiske havskapninger, hvor levende farger og dynamiske projeksjoner visualiserer den skjøre, men storslagne verden under vann. Verket utfolder seg i S-Lab, et rom som forvandles til et slags omvendt akvarium hvor publikum kan interagere med forunderlige vesener.
Sissel Marie Tonn's The Sentinel Self utforsker koblingene mellom menneskekroppen og havets økosystemer, der mikroplast invaderer både det ytre miljøet og våre egne immunsystemer. Gjennom interaktive simuleringer av cellelignende organismer, får publikum oppleve en stadig skiftende verden der forurensning truer balansen.
Sammen tilbyr disse verkene en kraftfull refleksjon over samspillet mellom menneske, teknologi og natur, der havets dyp fremstår som både skjønnhetens hjem og en påminnelse om vår påvirkning på miljøet.
Om The Northern Ocean Series
The Northern Ocean Series tar deg med til en mystisk undervannsverden fylt med tentakler og alger fra dypet. Futuristiske havskapninger som ser organiske og kjente ut, flyter rundt på digitale strømmer.
Verket er basert på det opprinnelige kunstverket Sound of the Sea (2019), som er laget gjennom digital koding og er inspirert av den detaljerte skjønnheten til dragefisk, de sammensatte plante- og dyretrekkene til sjødrager, og de fascinerende mønstrene til blekksprut. Den nye versjonen bringer frem sterke farger og en dynamisk visuell rytme fra havdypet.
I S-Lab omsluttes publikum av projeksjoner som får dem til å føle seg som del av et akvarium, der de blir sett av store, nysgjerrige undervannsskapninger – omtrent som gullfisk som ser ut av en bolle.
Tentakler og følehorn strekker seg ut mot og rundt digitale avatarer, kartlagt med Kinect-sensorer. Når publikum berører formene, berører formene tilbake. Denne kombinasjonen av tid, algoritmer og bevegelsessporing blir til en lekende dans og et lydspor, samskapt på begge sider av skjermen. Krediteringer:
Marpi Studio Kode: Marpi Lyddesign: Bent Stamnes Produksjon: Alexandra Sentís
Om Marpi Studios
Marpi Studio skaper interaktive, utenomjordiske livsformer gjennom kunst og eksperimentering. Deres kreasjoner er inspirert av kompleksitetene i naturen og mulighetene for alternative fremtider.
Kunstverkene skaper bebodde verdener gjennom skreddersydd kode og oppfordrer til kommunikasjon mellom organiske besøkende og de digitale artene, systemene og prosessene som lever der. De inviterer publikum til å være medskaper, hvor deres gester og handlinger blir til fysiske lover som former verket på lekne og uventede måter.
Marpi Studio samarbeider med forskere og arkitekter, robotikere og ingeniører, elektroniske musikere og graffitiartister.
Om The Sentinel Self
The Sentinel Self er et interaktivt kunstverk som gjenspeiler forviklingene mellom menneskelig immunsystem og miljøer som blir stadig mer forurenset av mikroplast. The Sentinel Self er bygget i en spillmotor, og er en pågående og kompleks simulering av hundrevis av interagerende cellelignende skapninger i et stort vannaktig, kroppslignende økosystem.
Sentinels er samlenavnet gitt av miljøforskere til organismer hvis følsomhet for miljøendringer bidrar til å forstå helsen og sårbarheten til et økosystem. Studiet av vaktpostorganismer i havene kaster lys over effektene av mikroplastforurensning. Nyere forskning har vist at mikroplastforurensning også finnes i menneskekropper, noe som tyder på at mennesker har sluttet seg til rekkene av vaktpostartene. Inspirert av samtaler med immunologer, økotoksikologer og biologiske fysikere, har Tonn laget en simulering som utforsker bekymringer om mikroplast og deres innvirkning på både økologier og vårt eget immunsystem.
Når publikum går inn i installasjonen av The Sentinel Self, møter de en vannverden bebodd av humanoide "sentinels". Når de kobles til en hjerteslagsfølende skulptur, kan de reise dypere inn i disse kroppene, hvor et stort indre økosystem utfolder seg.
Dette økosystemet er befolket av cellelignende skapninger, som streifer rundt og prøver å opprettholde homeostase - omtrent som immunceller, eller nøkkelarter i et akvatisk økosystem.
Etter hvert som simuleringen utvikler seg over tid, er publikum vitne til de uklare grensene mellom de interne og eksterne økosystemene, mens de observerer interferensen av mikroplast og deres komplekse interaksjon med vaktpostenes immunsystem, noe som gir en gradvis risiko for en øko/immun-systemisk kollaps.
The Sentinel Self Wiki er en nettressurs laget i samarbeid med mikroplastekspert Heather Leslie, som skisserer både de forskjellige skapningene som bor i verden i The Sentinel Self, og de virkelige implikasjonene og historiene til plast. Denne nettressursen er tilgjengelig for publikum som besøker installasjonen og de som er interessert i verket, men ikke kan se det live.
Om Sissel Marie Tonn
Sissel Marie Tonn er en dansk kunstner bosatt og arbeidende i Haag. Sissel har en bachelorgrad i film- og medievitenskap fra Universitetet i København. Hun fullførte en mastergrad i kunstnerisk forskning ved Royal Academy of Art i Haag i 2015.
Hun mottok Theodora Niemeijer-prisen for fremadstormende kvinnelige kunstnere i 2016, noe som resulterte i hennes første separatutstilling på Eye i Van Abbemuseum, Eindhoven. I 2017–2018 var hun resident ved Jan van Eyck Academie i Maastricht.
Hun mottok talentutviklingsstipend fra Stimuleringsfonds NL i 2019, og i 2020 mottok hun BAD Award sammen med forskerne Heather Leslie og Juan J. Garcia Vallejo for deres prosjekt “Becoming A Sentinel Species”. Hennes arbeid blir ofte stilt ut i Nederland og internasjonalt.
Krediteringer
Created by Sissel Marie Tonn Lead Unity Developer - George Simms 3D world building and design - Zuza Banasińska Music and Sound - Jonathan Chaim Reus Interaction designer and hardware developer - Sam Bilbow Rigging and animation - Sarah Fernandez 3D Modeling - Sissel Marie Tonn Project support - CheeYee Tang Texts - Heather A. Leslie & Sissel Marie Tonn Webdesign Wikimedia- DXR Zone Immunology advisor - Juan J. Garcia Vallejo (VU Amsterdam) Scientific advisors Area Science Park - Alessio Ansuini, Francesca Cuturello, Alberto Cazzaniga, Lisa Vaccari
Støttet av: S+T+ARTS, Area Science Park, Stroom Den Haag, Creative Industries Fund NL, The Sussex Centre for Consciousness Science, MEET Digital Culture Center
LUMEN STUDIOS
Lumen Studios er en internasjonal organisasjon med base i London og USA som jobber for å fremme digital kunst. Kunstsilo har hatt et samarbeid med Lumen siden 2020 som i tillegg til digitale utstillinger inkluderer et samarbeid om Lumen Nordic Award, en pris for kunstnere i Norden som jobber i kunst og teknologifeltet. Prisen deles ut i London hvert år.
Både Marpi Studio og Sissel Marie Tonn er Lumen listed artists, og en del av det globale Lumen-nettverket.