Utstilling

Tid Mette Tronvoll

Mette Tronvoll, "07.05.24", Color photograph from color negative. Photo: Øystein Thorvaldsen. ©Mette Tronvoll/BONO
30. januar 2025
- 25. mai 2025
Kjøp inngangsbillett
Billettinformasjon

Inngangsbilletten gir deg tilgang til hele Kunstsilo og alle våre utstillinger, og er gyldig hele åpningstiden for valgt dato. Sjekk åpningstider.

Sentralt i utstillingen Tid er helt nye arbeider av den anerkjente fotokunstneren Mette Tronvoll (f.1965). Fotografiene har blitt til gjennom gjentatte besøk på øya Hidra utenfor Flekkefjord, i løpet av de to siste årene. I utstillingen presenteres de nye arbeidene sammen med et utvalg fotografier fra Tronvolls tidligere produksjon.

En sirkulær fortelling om tid

I utstillingen, som består av nærmere 90 fotografier, fører Mette Tronvoll sammen temaene som har preget hennes kunstnerskap helt fra begynnelsen av.

Med hennes nye serie fra Hidra, utforsker hun kystkultur og natur, samtidig som fotografiene skildrer de store endringene øysamfunnet har gjennomgått. Her smelter det mennesket har skapt, sammen med det naturen har skapt.

Arven etter den tyske fotografen August Sander (1876-1964) er tydelig i Tronvolls arbeider. Sanders livsprosjekt Menschen des 20. Jahrhunderts (Mennesker i det 20.ende århundre) tok sikte på å visuelt dokumentere et tverrsnitt av det tyske samfunnet under Weimar-republikken. Men i motsetning til Sanders fokus på ulike samfunnsklasser, er Tronvoll opptatt av det dynamiske og gjensidige forholdet mellom menneske og natur.

"Jeg er opptatt av menneskets tilknytning til naturen, sier Tronvoll. Essensen av fotografi handler om tid, beskrivelsen av tid over et lengre tidsrom og inn i det tidløse. Naturen i seg selv er et tema som er et uttrykk for det tidløse."

Fotografiene i serien Hidra har motiv av hav og skog, av menneskeskapte konstruksjoner som hus og naust, samt av mennesker i deres miljøer ute på sjøen og på land. Flere av motivene er fotografert gjentatte ganger, til ulike årstider og til ulike tider på døgnet. Datoen hvert bilde bærer er en påminnelse om at tiden går, men også om at tiden på sin måte kommer tilbake. Ideer om tid og det tidløse presenteres som en sirkulær fortelling i utstillingen. Den blir fortelling om hva det vil si å være på ett tidspunkt i historien, men samtidig leve i fortellingene om fortiden – og fremtiden.

I utstillingen settes motivene fra Hidra sammen med et utvalg av Tronvolls eldre og nyere arbeider. En av hennes tidlige serier AGE Women 25-90 (1994), viser eldre kvinner fra Svorkmo i Orkland og yngre kvinner i New York, portrettert mot et brunrødt lerret. Forskjellen mellom de to gruppene blir tydelig gjennom måten de er blitt fotografert på, der alle er avbildet frontalt og vendt mot fotografen. Portrettene åpner opp for refleksjoner omkring psykologiske, erfaringsmessige, kulturelle og generasjonsmessige forskjeller og betingelser.

I serien Age 2024 er fire av de yngre kvinnene fotografert på ny mot det samme lerretet. Tronvoll har fulgt enkeltmennesker i deres liv over tid, en tilnærming vi også finner i Sanders fotografiske praksis. Han fotograferte også de samme personene flere ganger, med flere års mellomrom. Slik ble aspekter ved den individuelle utviklingen dokumentert. Portrettene i Age 2024 er titulert med datoen de ble tatt, på samme måte som fotografiene fra Hidra.

Fra serien New Portraits (2001), er det gjort et utvalg på fire portretter som viser mor og barn. Det er de samme kvinnene fra seriene AGE som nå har blitt mødre. Fra serien Double Portraits (1997), er det inkludert ett selvportrett som viser tiden mellom to øyeblikk. Det er en undersøkelse av den kjente franske fotografen Henri Cartier Bresson’s (1908-2004) såkalte “decisive moment”. De eldre og nye portrettene visualiserer tid, og slik spenner arbeidene i utstillingen opp ulike tidsakser: Tid som er nå, tid som har gått og samtidig det tidløse.

En av Norges fremste fotografer

Mette Tronvoll har en sentral posisjon i norsk fotokunst og har bidratt til å styrke fotografiets posisjon som en seriøs kunstform i Norge. Hun arbeider med analogt fargefotografi, som er resultat av en møysommelig og tidkrevende arbeidsprosess. Fra fargenegativer lages arbeidskopier i A4-størrelse, som danner et viktig grunnlag for utvalg av arbeidene som inngår i utstillingen. Utvalgte motiver produseres deretter opp i stort format i mørkerommet. I produksjonsprosessen har samarbeidet med tyske Dagmar Miethke vært avgjørende. Miethke er kjent for sin mangeårige erfaring og kompetanse knyttet til produksjon av analoge fargefoto, og har hatt et nært samarbeid med Tronvoll siden 1990-tallet.

Om kunstneren

Mette Tronvolls arbeider har blitt vist ved prestisjetunge institusjoner både nasjonalt og internasjonalt, inkludert Nasjonalmuseet i Oslo, Staatliche Kunsthalle Baden-Baden, Künstlerhaus Bethanien Berlin, SK Stiftung Kultur i Köln og ved New York Public Library. Hennes arbeider er representert i fremtredende samlinger som The Metropolitan Museum of Art i New York, The New York Public Library i New York, Moderna Museet i Stockholm, Nasjonalmuseet i Oslo, Astrup Fearnley Museet i Oslo og KODE i Bergen, samt i Kunstsilo i Kristiansand.

Utstillingen i Kunstsilo blir Tronvolls første museumsutstilling i Norge på over 10 år.

Kunstsilo takker AKO Foundation for generøs støtte i forbindelse med utstillingen.

 Mette Tronvoll, "08.02.24", Fargefotografi fra fargenegativ. Foto: Øystein Thorvaldsen. Kunstsilo / Tangen Collection ©Mette Tronvoll/BONO
Mette Tronvoll, "08.02.24", Fargefotografi fra fargenegativ.
Foto: Øystein Thorvaldsen. ©Mette Tronvoll/BONO
Mette Tronvoll, "08.02.24", Fargefotografi fra fargenegativ. Foto: Øystein Thorvaldsen ©Kunstsilo / Tangen-collection
Mette Tronvoll, "08.02.24", Fargefotografi fra fargenegativ.
Foto: Øystein Thorvaldsen. ©Mette Tronvoll/BONO
Mette Tronvoll, "06.05.24", Fargefotografi fra fargenegativ. Foto: Øystein Thorvaldsen ©Kunstsilo / Tangen-collection
Mette Tronvoll, "06.05.24", Fargefotografi fra fargenegativ.
Foto: Øystein Thorvaldsen. ©Mette Tronvoll/BONO
Mette Tronvoll, 17.07.24, Fargefotografi fra fargenegativ. Foto: Øystein Thorvaldsen  ©Kunstsilo / Tangen-collection
Mette Tronvoll, "17.07.24", Fargefotografi fra fargenegativ.
Foto: Øystein Thorvaldsen. ©Mette Tronvoll/BONO
Mette Tronvoll, "12.02.24", Fargefotografi fra fargenegativ. Foto: Øystein Thorvaldsen ©Kunstsilo / Tangen-collection
Mette Tronvoll, "12.02.24", Fargefotografi fra fargenegativ.
Foto: Øystein Thorvaldsen. ©Mette Tronvoll/BONO

Flere utstillinger