Migrasjon
Temaet migrasjon angår oss alle, noe elevene vil få erfare gjennom vårt undervisningsopplegg som gjennom både praktiske og muntlige oppgaver berører identitet, følelser og ulike nivåer av migrasjon.
Laget for elever fra 5.-10. trinn, men kan tilpasses både yngre og eldre elever, samt de kompetansemål læreren ønsker å legge vekt på.
I hver video møter vi en kunstner som av ulike grunner har migrert til et nytt land. Kunstnerne forteller hvordan dette har påvirket dem både som menneske og kunstner.
De tre videoene handler om
- Ahmed Umar
- Zdenka Rusova
- Kvet Nguyen
Til videoene har vi valgt ut relevante verk fra våre samlinger. Disse finner du lenger ned på siden.
Forslag til fremgangangsmåte
Det anbefales å ta for seg en kunstner av gangen. Etter å ha sett videoen om kunstneren, leses kunstnerens historie. Deretter samtaler dere om migrasjon og identitet ved å ta utgangspunkt i en rekke spørsmål. Til slutt skal elevene få gjøre en praktisk oppgave, hvor de relaterer migrasjonstemaet til seg selv gjennom å lage en bok. Målet med undervisningsopplegget er at elevene skal føle empati med migranter.
Undervisningsopplegget kan gjerne brukes som et tverrfaglig fordypningsprosjekt med varighet over lengre tid, og tilpasses ønskede deler av læreplanverket.