Etter over 20 år med inspirerende, moderne og vakre utstillinger har Sørlandets Kunstmuseum nå stengt dørene og skiftet navn til Kunstsilo. Nettsiden skmu.no legges ned, og kunstsilo.no er vårt nye nettsted. Innspurten mot Kunstsilo har begynt!
Kunstsilo er på turné med utstillingen Hvem eier morgendagen? Politisk kunst fra Tangen-samlingen. Neste stopp er Grimstad Kunstforening og vi ønsker hjertelig velkommen til utstillingsåpning lørdag 15. april.
Utstillingen åpner lørdag 15. april kl. 13. Det er kalde lokaler, så det anbefales å kle seg i varmt tøy.
ANNA-EVA BERGMAN / HANNE BORCHGREVINK / CHRIX DAHL / LUDVIG EIKAAS / BJØRN MELBYE GULLIKSEN / GUTTORM GUTTORMSGAARD / MARIANNE HESKE / PER KLEIVA / MORTEN KROHG / EVA LANGE / VICTOR LIND / DEA TRIER MØRCH / KJELL NUPEN / EGIL RØED / JOHN SAVIO / KJARTAN SLETTEMARK / WILLIBALD STORN / SIDSEL WESTBØ
Hvem eier morgendagen? løfter frem kunstnere fra 1960- og 70-tallet som gjennom sitt arbeid stilte spørsmål ved og kritiserte sin egen samtid– både gjennom rene politiske ytringer i selve kunstverket, men også ved å løfte frem aspekter og temaer de mente offentligheten burde bry seg om, anerkjenne og verdsette.
Publikum som besøker utstillingen vil få oppleve et utvalg kunstverk som tar for seg temaer knyttet til politiske protester, kollektivisme fremfor individet og kjærlighet til naturen.
Utstillingen bygger på et utvalg grafikk fra Nicolai Tangens store samling av nordisk modernisme, samt enkelte verk fra Sørlandets Kunstmuseum sin samling. Utstillingens tittel er hentet fra et verk av Willibald Storn, en sentral skikkelse fra 60- og 70-tallet.
På slutten av 1960-tallet var Storn en av initiativtakerne til kunstnergruppen GRAS, et oslobasert kunstnerkollektiv som til tross for at eksisterte kun i fire år, regnes som det mest innflytelsesrike kunstnerfellesskapet fra denne perioden. Gruppen av rebeller og aktivister samlet seg med grafikk som medium. Trykketeknikken var ikke tilfeldig, den passet den aktivistiske tankegangen om å få kunsten og budskapet ut til flest mulig. Grafikk var derfor et egnet medium fordi det muliggjorde reproduksjon og større opplag. Man unngikk utgifter til dyr maling og kostbare lerret, for ikke å snakke om arbeidstimer per verk.
Gjennom GRAS samlet kunstnerne seg rundt en reaksjon mot krig og utnyttelse i den tredje verden, mot diktaturers fremvekst og mot kapitalismens makt, som ledet til et sløvende forbrukersamfunn og som samtidig medførte natur- og miljøødeleggelser.
Hvem eier morgendagen? løfter frem sentrale medlemmer fra GRAS-gruppen, men også andre kunstnere fra samme generasjon.
Lørdag 15. april kl. 13-15
Søndag 16. april kl. 11-15
Lørdag 22. april kl. 11-15
Søndag 23. april kl. 11-15