Kunstsilo støtter ikke din nettleser

Du bruker en nettleser som ikke støttes lenger på web. Last ned en av disse:

Etter over 20 år med inspirerende, moderne og vakre utstillinger har Sørlandets Kunstmuseum nå stengt dørene og skiftet navn til Kunstsilo. Nettsiden skmu.no legges ned, og kunstsilo.no er vårt nye nettsted. Innspurten mot Kunstsilo har begynt!

Dea Trier Mørch

Dea Trier Mørk, Vinterbarn. Mor og barn, 1976. © Dea Trier Mørch / BONO 2023.

Dea Trier Mørch  

DK 1941-2001  

Vinterbarn. Mor og barn.  

1976  

Linoleumsnitt  

Sørlandets Kunstmuseum 

Vi vil skape en kunst som er med på å gi arbeiderklassen identitet. En kunst som er et våpen i klassekampen 
Røde Mor, 1974 

Trier Mørch var en dansk forfatter og billedkunstner. Hun tok sin utdanning ved Kunstakademiet i København (1964), og studerte senere i Warszawa, St. Petersburg og Praha. Fra 1969 var hun medlem av Røde Mor, et dansk kunstnerkollektiv med formål å skape politisk, proletarisk kunst. Flere av gruppens medlemmer var nært knyttet til Danmarks Kommunistiske Parti (DKP), og gruppen besto av et rockeorkester og en grafikkgruppe som samlet seg i et felles engasjement gjennom en kollektiv kunst. Gruppen viste solidaritet med motstandsarbeid i land som Chile, Vietnam og Sør-Afrika, men rettet seg også mot kvinnebevegelsen og arbeiderbevegelsen.  

Politisk befant Trier Mørch seg på venstresiden, noe som avspeilet seg i hennes bilder og senere i hennes bøker. Hun var opptatt av å skildre skjevhetene hun oppfattet i samfunnet rundt seg. Gjennom en enkel motivverden og det å sette søkelys på det hverdagslige lagde hun kunst for folket.  

I sin debutroman «Vinterbarn» utgitt i 1976, forener hun det private og det politiske, og løfter frem at kvinnekamp også er klassekamp. Boken kom som en naturlig følge av de diskusjoner kunstneren hadde ført i Røde Mor, og gir et innblikk i hverdagen til en gruppe kvinner som ligger til observasjon på en fødeavdeling for kompliserte svangerskap. Her oppstår et fellesskap på tvers av generasjoner og klassetilhørighet. Boken forteller om klassebevissthet, helsearbeideres arbeidskår og utfordringer som kvinner står ovenfor når de skal sette et nytt liv til verden. Den er rikt illustrert av kunstnerens egne bilder og tar opp tema som få kunstnere før henne har vært opptatt av. Boken ble hennes største suksess, og ble en folkelesning. Den ble oversatt til hele 22 språk, og ble senere filmatisert. 

Your browser is out-of-date!

Update your browser to view this website correctly. Outdated Browser

×