Reidar Fuglestad (t.v.) og Terje Marcussen på Kunstsilo-tomta under presentasjonen av det nye samarbeidet. Foto: Erling Slyngstad-Hægeland

Kunstsilo og Start samarbeider: Vil bygge nye broer og løfte regionen

07.07.2022

Start og Kunstsilo har inngått et strategisk samarbeid. Målet er at begge skal ta steget opp i eliteserien, og engasjere innbyggerne i sør.

Det begynte med en kaffeinvitasjon fra Start-direktør Terje Marcussen til Kunstsilo-sjef Reidar Fuglestad. De to møttes på Sparebanken Sør Arena, og ting begynte å skje.

– Vi ønsket å se om vi kunne bidra til å løfte regionen sammen. Ingen kan bygge byen alene, man må samarbeide og inspirere hverandre, sier Fuglestad.

Foto: Erling Slyngstad-Hægeland

Nå, noen måneder senere, er en avtale på plass. Kunstsilo og Start er partnere, og de to direktørene kunne onsdag presentere planene på Kunstsilo-tomta. Det femårige samarbeidet vil innebære en rekke ulike tiltak – inkludert en prosess for å lage Starts nye tredjedrakt med kunstmotiv til høsten.

– Vår merkevare har blitt litt skadet den siste tiden med påstander om sportsvasking og andre ting som vi ikke føler vi er en del av. Og det er ingen hemmelighet at det tidvis har vært et dårlig klima rundt diskusjonene om Kunstsilo, blant annet i sosiale medier. Derfor tror vi det er positivt å gjøre dette sammen med museet. Vi vil forsøke å forbedre klimaet sammen, forteller Marcussen.

Selv om Start har hatt skuffende sportslige resultater de siste årene, er ambisjonen fortsatt makrellfotball og gjenskaping av de store årgangene i klubbens historie. I tillegg ønsker Marcussen å være med å jobbe for at Kunstsilo skal få en sterk posisjon i regionen.

– Det har vært store diskusjoner, både for og imot, og personlig har jeg ment at siloen burde blitt revet ned og bygget opp fra bunnen – det tror jeg hadde vært det riktige økonomisk. Men det er ikke viktig nå. Kunstsilo kommer, og byen må stå sammen. Vi må forene alle krefter, konstaterer han.

Foto: Erling Slyngstad-Hægeland

– «Matta» var kunstner

For Fuglestad og museet har det handlet mye om å bryte ned siloer den siste tiden – også i overført betydning. Fuglestad mener kunstformidling ofte har vært for snevert og elitistisk, og kan ekskludere mer enn det inkluderer. Det vil han endre på.

– Vi ønsker å bygge broer mellom ulike miljøer, og nå frem til de som ikke har kunst øverst på agendaen. Da må vi bygge museet som en helthetlig opplevelse hvor du kan oppleve flere ting enn å se på bilder. Fotballmiljøene er store, og vi har lyst til å kommunisere med dem og appellere til dem med det vi driver med i Kunstsilo. Hvis vi kan nå frem til Start-supporterne, og være aktive sammen med dem, så kan det bli viktig i vårt arbeid med å senke terskelen, åpne opp og være et museum for alle, sier Fuglestad.

At et kunstmuseum samarbeider med en fotballklubb på denne måten, er trolig unikt i norsk sammenheng. Målsettingen er å skape fellesarenaer og åpne nye perspektiver for begge publikumsgruppene.

– Fotballsupportere er kanskje ikke de mest kunstinteresserte i utgangspunktet, men det handler om å se litt bredere enn bare idrett. Da Svein Mathisen og gjengen spilte på 70- og 80-tallet ble de kalt kunstnere, og det ønsker vi tilbake. Start og Kunstsilo skal få energi og stimuli fra hverandre, sier Marcussen som erkjenner at han i utgangspunktet ikke er særlig kunstinteressert.

– Men jeg ble fascinert på de første møtene våre, når jeg fikk se hvordan museet skal bli. Det vil skje mye mer i Kunstsilo enn at det henger bilder på en vegg. Det blir opplevelser og arrangementer, og hvis man går inn med et positivt syn, så kommer man kanskje ut med noen nye refleksjoner i etterkant. Det vil også kunne bli fotballaktiviteter i museet, og vi vil gjøre noen spennende ting på Sparebanken Sør Arena som gjør at alle skjønner at det er et nært samarbeid mellom Kunstsilo og Start, sier han.

Terje Marcussen, kommersiell direktør for Kunstsilo, Eldbjørg Dahl, Reidar Fuglestad og mediemedarbeider i Start, Markus Slyngenborg Jensen. Foto: Erling Slyngstad-Hægeland

Opp i eliteserien

Det er veldokumentert at Marcussen og Fuglestad har hatt stor suksess med næringsutvikling på hver sin kant. De har også en felles historie som går langt tilbake. På 90-tallet var Fuglestad linjedirektør i Color Line, og ansatte Marcussen som markedssjef i fergeselskapet.

– Jeg hentet ham fordi han var den beste til å få resultater. Det har han vist etterpå også – han gjør det igjen og igjen. Og han kommer til å få det til også med Start, sier Fuglestad.

Og Marcussen gjengjelder den rosende omtalen.

– Reidar er ekstremt dyktig til å bygge lagfølelse og skape engasjement, og vi vet alle for en fantastisk jobb han gjorde i Dyreparken. Han er dessuten en fyr som svært sjelden sier noe negativt om andre mennesker. Han har mange gode sider som mange burde strekke seg etter, sier Start-sjefen.

Nå skal de to jobbe sammen og inspirere hverandre til å utvikle sine respektive organisasjoner – og regionen som helhet.

– Dette er en fin anledning til å ta opp tråden fra gamle dager. Et samarbeid gir jevnlige treff hvor man vil få ut ideer hele tiden, i stedet for å sitte i sin egen krok. Det har alltid vært min filosofi: se utenfor organisasjonen etter hvem som kan komme sammen og skape noe større. Utvikling er et lagspill, man gjør aldri prestasjonen alene – den kommer med omgivelsene. Det beste vi kan gjøre er å forene de sterke merkevarene og ambassadørene i regionen for å bygge Sørlandet videre, sier Kunstsilo-direktøren.

– Hva håper dere at dette samarbeidet skal ha ledet til i løpet av de neste fem årene?

– Målet er at både Start og Kunstsilo er i eliteserien, og leverer på et høyt nivå for publikum, konstaterer de to.

More from Kunstsilo

Your browser is out-of-date!

Update your browser to view this website correctly. Outdated Browser

×