Kirsti Mathiesen Hjemdahl, CEO at Cultiva, and Reidar Fuglestad, Managing Director at Sørlandets Kunstmuseum/ Kunstsilo, with the new employee.
Kirsti Mathiesen Hjemdahl, CEO at Cultiva, and Reidar Fuglestad, Managing Director at Sørlandets Kunstmuseum/ Kunstsilo, with the new employee.

“Ansetter” robot til å digitalisere 6000 kunstverk

Nye perspektiver 25.02.2022

På oppdrag fra Sørlandets Kunstmuseum/Kunstsilo har fire teknologibedrifter utviklet en banebrytende metode for digitalisering av kunst. Nå har museet gått til anskaffelse av en robot som skal bidra til å digitalisere samlingene.

– Dette gir oss en helt ny mulighet til å nå frem til et bredere publikum, også de som ikke nødvendigvis er dypt interessert i kunst, sier administrerende direktør for Sørlandets Kunstmuseum, Reidar Fuglestad, etter innkjøpet av robotsystemet fra Pioneer Robotics.

Her er det Amaldus Nielsens “Morgen ved Ny-Hellesund” roboten har begynt å jobbe med. Foto: Erling Slyngstad-Hægeland

16 milliarder piksler

Sørlandets Kunstmuseum har stort fokus på å styrke sin digitale formidling før åpning av Kunstsilo i 2024. Sammen med teknologiselskapene Multilab, Pioneer Robotics, Mechatronics Innovation Lab (MIL) og Applica Robot Integration har museet utviklet en programvare som utfører fotografering ved hjelp av en industrirobot – såkalt superfotografering.

– Dette innebærer at roboten manøvrerer et kamera langs maleriet og tar hundrevis av nærbilder i høy oppløsning. Deretter samles alle bildene i en programvare som setter de sammen til ett enkelt bilde på over 16 milliarder piksler, forteller Sørlandets Kunstmuseums digitale rådgiver Torill Haugen.

Det betyr at hvis man skulle trykke opp en fysisk kopi, kunne man gjort det i et format på 30×20 meter.

Bildene vil bli vist både på digitale flater og i egne rom i Kunstsilo. Her kan man i tillegg sette elementer i kunstverket i bevegelse, og dermed levendegjøre fortellingen og gi publikum en helt annerledes kunstopplevelse.

– Vi har gjort eksperimenter og tester med dette, og det har vært en fornøyelse å se de positive reaksjonene fra brukere i alle aldre, sier Fuglestad.

Anvendelig og brukervennlig

Kai-Wilhelm Nessler i Multilab, som først så muligheten til å benytte en robot til superfotografering av museets kunst. Foto: Erling Slyngstad-Hægeland

Den innovative løsningen er altså et resultat av et tett samarbeid mellom kunstinstitusjonen og fremoverlente teknologibedrifter på Sørlandet. Det var konsulent for museet, Kai-Wilhelm Nessler i Multilab, som så muligheten i å benytte en robot til superfotografering av kunst. Selve roboten er en hyllevareløsning fra Universal Robot. Programvaren er utviklet av Applica, som kort sagt har gitt roboten et par veldig gode øyne.

Noen av aktørene involvert i prosjektet: Fra venstre, Finn Oscar Karlsen (Pioneer Robotics), Kai-Wilhelm Nessler (Multilab), Kirsti Mathiesen Hjemdahl (Cultiva), Svein-Inge Ringstad (MIL), Jørn Bersvendsen (Applica), Reidar Fuglestad og Torill Haugen (hhv. adm. dir. og digital rådgiver ved SKMU). Foto: Erling Slyngstad-Hægeland

Immersive art – digital panoramavisning av kunst – er blitt et sentralt begrep det siste året, men mange har utfordringer med rettighetsproblematikken. Sørlandets Kunstmuseums metode for digitalisering gjør at museet vil kunne ivareta rettighetene.

Digitaliseringen har også stor verdi for konservering av kunst, siden konservator får mulighet til å studere mikroskopiske detaljer fra sin egen PC.

Skaper arbeidsplasser

Sørlandets Kunstmuseum er i gang med å digitalisere både Tangen-samlingen og museets øvrige samlinger, og har fått støtte av Kulturrådet og Cultiva til prosjektet.

– Vi ønsker å inspirere kunst- og kulturfeltet til å eksperimentere, og ta eierskap til den digitale transformasjonen. Vi tror det vil være med å imøtekomme det som er vår vedtekt, nemlig å sikre arbeidsplasser, sier daglig leder i Cultiva, Kirsti Mathiesen Hjemdahl.

Og det er ingen tvil om at museets digitale satsing vil skape arbeidsplasser.

Administrerende direktør ved Sørlandets Kunstmuseum, Reidar Fuglestad. Foto: Erling Slyngstad-Hægeland

– Vi kommer til å ha et digitalt team på plass når Kunstsilo åpner, og vi ser på deler av den digitale formidlingen som kjernekompetanse hos oss i fremtiden, sier Fuglestad, og slår fast at museet ønsker å gå i front på dette området – og dele erfaringene de gjør.

– Hvis den digitale formidlingen gjør at museene når frem til flere, så kan det bli av stor betydning også mot utlandet. Kunst og kultur er i altfor liten grad brukt til å sette Norge på kartet. Dette kan gi helt nye muligheter, sier han.

More from Kunstsilo

Your browser is out-of-date!

Update your browser to view this website correctly. Outdated Browser

×